علوم انسانی و اجتماعی، نرم افزار تمدن سازی

ما در پی توسعه علوم انسانی و اجتماعی بر اساس مبانی اسلامی متناسب با مسائل کنونی انقلاب اسلامی هستیم.

علوم انسانی و اجتماعی، نرم افزار تمدن سازی

ما در پی توسعه علوم انسانی و اجتماعی بر اساس مبانی اسلامی متناسب با مسائل کنونی انقلاب اسلامی هستیم.

آخرین نظرات

آیا وضعیت اقتصادی این قدر خراب است؟

جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۱۳ ب.ظ

به نام خدا

آیا وضعیت اقتصادی این قدر خراب است؟

به نظر شما وضعیت ایرانیان از بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357، از لحاظ اقتصادی بهتر شده است یا خیر؟ اگر بهتر شده است این میزان چه مقدار بوده است؟ آیا این وضعیت انطباق با ادراک و احساس مردم از اوضاع زندگی شان دارد؟

به نمودار زیر که منبع آن صفحه بانک جهانی(مربوط به ایران) است توجه کنید:

 بر اساس این نمودار، درآمد سرانه واقعی ایرانیان بر اساس نرخ ارز برابری قدرت خرید(ppp) از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سه برابر شده و تقریبا در تمامی سال ها روند رو به بهبودی داشته است. این یعنی به طور متوسط سطح رفاه ایرانیان در طی سی سال گذشته سه برابر شده است.اما آیا ادراک مردم از وضعیت اقتصادی شان با این آمار منطبق است؟

پاسخ به نظر نگارنده متاسفانه منفی است. کسی نمی خواهد منکر آسیب ها و اشکالات و اشتباهات برخی مسئولین اقتصادی کشور بشود اما آنچه ما با آن روبرو هستیم آن است که مردم ما به دلیل ضعف نظام رسانه ای کشور، شرایط کنونی کشور را بیش از آن چیزی است که واقعا بد و تأسف انگیز است نشان می دهند. جریان روشنفکرنمایی که هیچ گاه با بدنه مردمی نیز ارتباط نداشته و دائما در تلاش برای سیاه نمایی از شرایط کشور بوده است. امروز وظیفه رسانه تبیین حقایق(نقاط قوت و ضعف) همراه با یکدیگر است.

دوست دارم در انتهای این یادداشت کوتاه نموداری را از کتاب اقتصاد کلان آقای پل کروگمن (2009) به شما نشان دهم. در این نمودار وضعیت درآمدی و میزان ادراک خوشی و رضایت از زندگی را در چند کشور مقایسه کرده است. در این نمودار مشخص شده برخی کشورها همچون ما به علت ضعف در حوزه رسانه، مردمش بیش از آنچه هست احساس ناضایتی دارند و برخی به دلیل نظام رسانه ای قوی مردمش به قول معروف الکی خوشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۵
حسین سرآبادانی تفرشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی